מגפת הקורונה שהשתלטה על העולם בשנת 2020 השפיעה רבות על כל תחומי החיים, אילצה אותנו לסגל לא מעט הרגלים חדשים וכפתה עלינו ריחוק חברתי ושהייה ממושכת בבית. ומכיוון שעיצוב הוא ראי להלך הרוח, לא מן הנמנע היה שהכאוס, החשש, חוסר הוודאות והצרכים הפרקטיים של עבודה ו/או לימודים מהבית (שכשלעצמם שינו את האופן שבו אנחנו משתמשים בחללי הבית השונים), השפיעו וישפיעו משמעותית גם על מגמות העיצוב הצפויות בשנת 2021.

מגמות העיצוב העיקריות ב-2021

שנת 2020 לא הייתה כאמור שנה רגילה, אלא שנה מלאת תהפוכות ואי וודאות. שנה שבה אנשים חיפשו היגיון, פרקטיקה וקרקע יציבה, לצד שאיפה עזה לאופטימיות ולהתחדשות. השילוב של שני הדברים שכביכול מנוגדים זה לזה, בא היטב לידי ביטוי במגמות העיצוביות שצפויות ללוות אותנו בשנה הקרובה:

אופטימיות זהירה

המגמה העיצובית הבולטת ביותר היא אותו שילוב שעליו דיברנו קודם, בין הצורך הבסיסי בקרקע יציבה לבין הצורך הכה אנושי באופטימיות ובתקווה. הדוגמה הטובה ביותר לביטוי בפועל של המגמה הזו היא ההכרזה של פנטון בשילוב בין צהוב לאפור כצבע השנה לשנת 2021 – שילוב שלפי מומחי החברה בא להמחיש את הצורך האנושי ביציבות (אפור) לאופטימיות (צהוב).

פרקטיקה

השהייה הממושכת בבית ובעיקר הצורך לעבוד ו/או ללמוד דרך המחשב, שמה בפרונט את הפרקטיקה של עיצוב החללים השונים בבית והעלתה את המודעות גם לפרטים קטנים (כמו פרטיות ובידוד מרעשים) שכמעט ולא קיבלו התייחסות עד כה. על פי כל המומחים, מה שהחל כצורך "זמני" למציאת פינות עבודה/לימודים בבית הפך לקבוע וישפיע מעתה על תשומת הלב שתוקדש לארגון המרחבי בכלל ולהשקעה בחדרי עבודה ייעודיים, מוארים ונעימים בפרט.

חדרי כושר ביתיים

מגמה עיצובית בולטת נוספת שקושרה גם היא לצורך בפרקטיקה, היא העלייה הדרמתית במספר האנשים שהחליטו להקדיש חלל ייעודי בבית ולהפוך אותו לחדר כושר ביתי. המגמה הזו היא כמובן תוצאה ישירה של סגירת חדרי הכושר, אבל גם כאן מעריכים המומחים שמדובר במגמה שעתידה להיות פופולארית גם בשנת 2021.

השקעה עיצובית במרפסות ובחצרות

בעקבות הריחוק החברתי והשהייה הכפויה בבית הפכו המרפסות והחצרות למרחב החיצוני הבטוח ביותר, שבו ניתן לצאת מהבית ו"לנשום אוויר צח" מבלי לסכן ולהסתכן. כתוצאה מכך אנשים 'גילו מחדש' את המרפסות ו/או החצרות שלהם, מה שהעלה את תשומת הלב גם מבחינה עיצובית והעלה את ההשקעה בפריטי עיצוב שיהפכו את המרחבים האלו לנוחים, נעימים ופרקטיים.

איך ליישם בפועל את מגמות העיצוב החדשות?

אחרי שפירטנו את מגמות העיצוב החדשות לשנת 2021, ביקשנו מהמומחים שלנו לתת לנו (ולכם) חמישה טיפים עיצוביים שיאפשרו יישום בפועל של המגמות והטרנדים השונים, באמצעות פריט אחד בלבד – מאוורר תקרה:

  1. אווירה חמה ורגועה – תוספת של מאוורר תקרה מעץ ו/או בגוונים חמים (כמו חום ואדום) תסייע לכם ליצור אווירה נעימה, חמימה ורגועה מבלי ליצור אווירה כבדה מידי, שעלולה דווקא "לעייף".
  2. תוספת קטנה ונועזת – כדי לקבל תחושת יציבות לצד תקווה ואופטימיות אין צורך לשבור קירות או לשנות את כל הסגנון העיצובי, אלא בדיוק להפך. דווקא כעת העיצוב הקלאסי והמוכר יעניק לכם את תחושת היציבות הכה נחשקת, בעוד שתוספת של פריט עיצובי אחד בולט, צבעוני ונועז יעניק לכם את "בוסט האופטימיות" המרענן. תוספת של מאוורר תקרה צבעוני שמשלב גוף תאורה במרכז החלל לדוגמה, תוסיף אמירה אישית ומרעננת לחלל כולו מבלי "לפגוע" בעיצוב הנוח והמוכר.
  3. חיסכון באנרגיה במשרד הביתי – גם אם יש לכם את האפשרות להפוך את אחד החדרים בבית לחדר עבודה ייעודי, אתם ודאי יודעים שזה כרוך גם בהגדלת ההוצאות השוטפות ובהן בעיקר הוצאות האנרגיה (החשמל) שמקורן בהפעלת המזגן. מה עושים? מתקינים מאוורר תקרה! הפעלת מאוורר התקרה במקביל למזגן תגרום לאוויר הקר להתפזר בחלל בצורה טובה יותר ובכך תאפשר לכם להעלות את הטמפרטורה של המזגן בלי שהחדר יתחמם/יתקרר (תלוי בעונה) וכתוצאה ישירה מכך – להפחית את הוצאות החשמל בעד 40%.
  4. שיפור איכות האוויר – אם יש משהו שכולנו למדנו השנה, זה עד כמה חשובה איכות האוויר שאנחנו נושמים, גם בבית. חלון פתוח בהחלט יכול לשפר משמעותית את איכות האוויר בחלל שבו אנחנו נמצאים, אבל בחורף או במהלך עבודה/לימודים זה לא תמיד מתאפשר. מה עושים? ניחשתם נכון. גם במקרה הזה מאוורר תקרה יוכל לפתרו את הבעיה. מאוורר התקרה מפזר את האוויר בחלל ומסייע לתחלופה שלו, מה שמשפר כמובן את איכות האוויר שאנחנו נושמים. וכן, בחורף כל מה שצריך לעשות זה לכוון את כיוון הסיבוב של הכנפיים ("מצב חורף") ובכך להרוויח גם חימום עדין של החדר וגם איכות אוויר טובה יותר.
  5. תוספת פרקטית לפרגולה ו/או למרפסת – כדי למקסם את ההנאה ולשדרג את העיצוב ואת האווירה הנעימה במרחבים החיצוניים הפרטיים שלכם, כדאי להוסיף תאורה מתאימה, צמחייה ירוקה ו-מאוורר תקרה שגם יהווה תוספת עיצובית מקורית, אבל גם ירחיק מעופפים וינעים לכם את השהייה בחוץ.

בנימה אישית:

שנת 2020 לא הייתה שנה קלה לאף אחד, והאופן שבו היא השפיעה על החיים של כולנו עוד יתועד בהרחבה בדפי ההיסטוריה. אבל זו גם הייתה שנה שבה האנושות קיבלה תזכורת ברורה לכך שהחיים והתקווה מנצחים את הכל – תזכורת שבאה היטב לידי ביטוי במגמות העיצוב החדשות של שנת 2021.

צילום: אורן עמוס

 

 

אודות הכותב
ג'וש האוזר
ג'וש האוזר

האיש מאחורי מותג המאווררים Swingfans. ג'וש האוזר, בן 32, נשוי ואב לשלושה מקסימים. אוהב את הטבע, משתדל לטייל בעולם ולגלוש בגבעות שלג אינסופיות ומאמין גדול בניצול מקסימלי ומעוצב של המשאב האנרגטי. "הטבע הוא עבורי מקור השראה בלתי נדלה והמאווררים שלנו מוכיחים זאת